Friday 5 August 2011

Terbayang puasa bersama keluarga terutamanya ketika ayah masih ada

Assalammualaikum... :)


Sayu hati ini bila terbayang2 kenangan manis tika puasa bersama keluarga..yela al maklum la kan aku ni dah kahwin so tempatku di sisi suami tercinta...jd bila puasa berdua tu mcm x meriah...dolu2 b4 kawin meriah umah klu sahur @ berbuka puasa,riuh umah dengar bunyi pinggan mangkuk (nk sedia kn makanan), dgr mak 'bising' suruh hidang itu & ini, riuh adik badik yg berkumpul & yg paling rinduuuu sgt dgr bacaan al quran dr ayah...Ya Allah rindu nya aku padanya....


Sahur ~ 


Dulu klu bangun sahur mesti kol 5 am (x pernah tlg mak msk pun - ehehe) bgn tlg hidang je...pastu bila semua dh ready br kejut adik badik & last sekali kejut ayah...mmg e2 rutin nye...klu mak masak telor dadar pun nikmatnyaaa (sy sgt suka telor dadar mak sy wat)...sambil bersahur buka tv siaran 'islamic'...klu x nanti ayh marah...klu sahur mak mesti buat air kopi/milo/teh/teh O (tp aku x suka minum air manis)...lepas sahur..lepak baring2 tgu azan (kdg smpi terlelap)..mak + ayh pun kejutkan utk solat...pastu tdo balik sambil dgr ayah yg akan bc al quran setiap pagi...tenang je dgr ayh bc quran...


Berbuka ~


Dlm kol 5-6 mak mula sibuk sbb dah mula prepare utk masak...waktu2 tu juga mesti kedengaran suara ayah baca al quran lagi...emm selalunya mak akan masak kol 6 @ lewat ckit...supaya makanan tu masih panas ketika d hidang...kuih samosa @ murtabak wajib ada (aku yg suka beli kan)..ayah selalu akan bwk bubur lambuk dr masjid  (bubur ni pebret aku + ayh)...klu dh dpt bubur lambuk menu len mmg aku dh x pandang dah...sambil nk tgu azan maghrib tgk la tv siaran 'islamic' lg...x pun ayh le yg akan bg 'ceramah' dkt ank2 die...


keluarga saya

tapi semua tu dah lain....ayah dah tiada
kembali ke rahmatullah pd mlm raya 
tika takbir raya sdg bergema
hampir 3 tahun ayah pergi...
tp kenangan e2 tetap terpahat d hati
ayah moga dikau tenang d sana
.....Al-Fatihah.....

No comments:

Post a Comment