Wednesday 27 July 2011

kalau anak dh mula BIJAK

Assalammualaikum...






sejak akhir2 ni aku tgk ank aku tu (fD) len beno perangainye...sekarang ni kalau bercakap dah mula dah dgr perkataan2 yg mcm org2 tua selalu gunakan....bkn setakat percakapan je perangai pun dh nmpk mcm dewasa gtu....




kalau nk lintas jalan mesti die soh aku jln cpt "mama..mama..pat...kete...kete...pat pat" dgn muka die yg serius die soh aku jln cpt (sedangkan selalunya ayh die dukung die..klu aku yg dukung die mmg le die awal2 lg die dh bising)


bila kami g shopping kan...kalau ayah die jln depan, fD jln tgh2..aku lak ktinggalan d belakang...dia akan dtg kat aku / tgu aku pastu ckp "maa...maaa...pat...tangan..niihh..tuuu ayah" sambil die mhulurkan tgn pastu die pimpin tgn aku & bwk aku dkt ayh die tu (rs mcm aku lak budak kecik)


kalau die rs lapar...die akn suruh aku bangun "mama.. ngun..ngun..mashakkk"  die akn tolak aku pelan2 ke dapur...ape lg kene la aku masak


bila waktu kami mkn...lepas tu klu kami berhenti mkn kejap (bercakap ke) die akn bising "makaannnn....makaannnnnn..mama mkn" selagi kita x mkn..selagi tu la die akn suruh


bila naik kereta pulak...kalau aku lupa pakai tali pinggang tu..die pun mula la..."nak akai...mama nak akai ni" sambil menunjukkan tali pinggang tu pastu die akn ddk dgn diam



betul la org kata klu nak melentur buluh biarlah dari rebungnya...dari sifat/perangai kita seharian la ank2 ni akan belajar & ikut caranya....jika kita buat bnda yg baik (Alhamdulillah)..namun klu ank2 ni ikut sifat/perangai kita yg buruk (Nauzubillah)....

No comments:

Post a Comment